Sztuczna inteligencja jest potężnym narzędziem, które może rozwiązywać wiele zadań i ułatwiać wiele aspektów naszego życia, również zawodowego. Może odpowiadać na pytania, generować opisy, tłumaczyć teksty (artykuły, raporty, scenariusze, posty), tworzyć gry, czy wspomagać wirtualne doświadczenia. Jednak istnieją pewne rzeczy, których sztuczna inteligencja nie jest w stanie załatwić za nas, szczególnie w biznesie.
3 rzeczy, których AI za Ciebie nie zrobi, a przekładają się bezpośrednio na Twoje zarobki:
1. Nawiązywanie relacji
Kiedy zadasz pytanie osobie, której powodzi się w biznesie, skąd trafiają do niej klienci, na pewno nie odpowie Ci, że dostarczyła im je sztuczna inteligencja. Powie Ci:
Z POLECENIA.
Większość z nas, gdy szuka produktu lub usługi lub chce ją zweryfikować, zapyta kilku znajomych o polecenie, zanim podejmie decyzję. Jeśli nasi znajomi nie znają takiego człowieka, będziemy posiłkować się opiniami w Google, w mediach społecznościowych czy gdziekolwiek indziej.
Sztuczna inteligencja może WSPOMAGAĆ komunikację, ale nie może całkowicie zastąpić ludzkich relacji międzyludzkich.
Wyrażanie uczuć, nawiązywanie więzi i rozumienie emocji są unikalnymi cechami ludzkimi. To TY je posiadasz. Relacje to nadal najsilniej działające narzędzie marketingowe i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić!
2. Rozmowy telefoniczne
Sztuczna inteligencja z pewnością napisze wspaniały skrypt rozmowy handlowej. Jednak czy ona go sprawdziła? Kim/czym ona w ogóle jest?
Sztuczna inteligencja działa na podstawie algorytmów i danych, które otrzymuje. Jednak często ma trudności w rozumieniu pełnego kontekstu lub wyłapaniu niuansów, co może prowadzić do błędnych lub niepełnych wniosków oraz serwowania Ci wskazówek, które się NIE SPRAWDZĄ.
Gpt chat wygeneruje Ci skrypt rozmowy na podstawie miliona materiałów dostępnych w Internecie, które mógł napisać KAŻDY.
Nie lepiej skorzystać ze schematu sprawdzonego przez kogoś, kto działa w tym samym/analogicznym biznesie co Ty?
Nawet jeśli sztuczna inteligencja wygeneruje Ci najlepszy schemat rozmowy, to ostatecznie Ty musisz włączyć na swoim telefonie klawiaturę, wpisać numer, zadzwonić, porozmawiać i reagować na to, co słyszysz 🙂
3. Spotkania i prezentacje
Wpisałam w ChatGPT pytanie: Czy pójdziesz za mnie na spotkanie biznesowe?
Zobacz, co mi odpowiedziała:
“Jestem sztuczną inteligencją i nie mam fizycznego ciała ani możliwości poruszania się w przestrzeni fizycznej, więc nie mogę fizycznie pójść na spotkanie biznesowe. Jako program komputerowy, moje funkcje ograniczają się do przetwarzania i generowania tekstu w odpowiedzi na wprowadzane pytania i polecenia.
Jednakże, jeśli potrzebujesz wsparcia lub informacji przed spotkaniem biznesowym, mogę dostarczyć ci odpowiednie informacje, pomóc w przygotowaniu prezentacji, odpowiedzi na pytania czy nawet w udzieleniu porad na temat spotkania. W takim przypadku, jestem do twojej dyspozycji i postaram się pomóc w jak najlepszy sposób. Pamiętaj jednak, że fizyczna obecność i reprezentowanie ciebie na spotkaniu wymagałoby zaangażowania rzeczywistego człowieka lub delegowania tej roli odpowiedniej osobie.”
Ja wiem, że możliwości, jakie oferuje AI bardzo kuszą. Są ludzie, którzy zrobią wszystko, żeby niczemu nie stawić czoła (np. dyskomfortowi odmowy), niczego nie zaryzykować (np. nagrania pierwszego filmu) i do nikogo nie wyjść. Na pewne rzeczy trzeba po prostu być gotowym.
Niektórzy marketingowcy potrafią w taki sposób zaprezentować opcje, jakie rzekomo daje AI, który wskazuje na to, że gdy z nich skorzystasz, wygrałaś/wygrałeś życie. Jednak zanim życie pokaże Ci kontrast między oczekiwania vs. rzeczywistość, pomyśl, czy…
Czy chcesz, aby sztuczna inteligencja Ci pomogła, czy chcesz się za nią ukryć i w razie czego na nią zwalić? 😉 (“Nic nie działa!”)
Wszystko działa, jeżeli Ty działasz tak, jak należy! Tak, jak sprawdził to realny człowiek. Tak, jak zweryfikował to rynek 🙂
Jeżeli wykorzystujesz sztuczną inteligencję do wsparcia Twojej pracy to super – korzystaj w pełni! Niech Ci doradza, podpowiada, tworzy posty itp. Wersje darmowe całkowicie Ci wystarczą, wystarczy zadawać trafne pytania. (Pamiętaj tylko, aby sprawdzić, czy nie sztuczna inteligencja w wygenerowanym dla Ciebie tekście nie dokonała plagiatu.) Natomiast fundamentalne kwestie biznesowe (takie jak relacje, telefony, spotkania), które przekładają się na realne pieniądze i tak zawsze pozostaną po Twojej stronie. Powodzenia!
Komentarze